Checklist webwinkel

Volg de ACM checklist om te controleren of uw webwinkel wel voldoet aan de basis eisen welke wettelijk gesteld worden aan een webwinkel. Onderstaand hebben we ook een aantal hoofdpunten uitgewerkt. Het gaat hier enkel om de punten waarop het meest gecontroleerd wordt door keurmerken.

Uw contactgegevens

Een klant moet weten met wie hij zaken doet. U dient hiertoe minimaal uw bedrijfsnaam, kvk en adres te plaatsen. Een telefoonnummer is echter ook een toevoeging welke naar ons idee bekend zou moeten zijn bij de klant.

Voorwaarden duidelijk?

Wat zijn de algemene voorwaarden van uw webwinkel? Zijn deze duidelijk geplaatst en gaat de klant hiermee nadrukkelijk akkoord tijdens de bestelling? Het zelf handmatig aanvinken is hierbij een vorm van nadrukkelijk akkoord van de klant.

Privacy

Hoe gaat u om met de privacy van uw klanten? Waar gebruikt u bijvoorbeeld uw klantgegevens voor? Dergelijke zaken dient u uit te leggen in een privacy statement. Tevens dient u natuurlijk de nodige stappen te ondernemen om de privacy van klanten zowel technisch als organisatorisch te waarborgen.

Wet kopen op afstand

Uw klanten hebben wettelijk het recht om hun producten binnen 14 dagen na levering zonder opgave van reden aan te melden voor retour. Vervolgens hebben ze 14 dagen om daadwerkelijk te retourneren. U heeft ook de plicht om uw klanten hier op te wijzen. Geeft u duidelijk aan dat klanten dit recht hebben en hoe zij producten kunnen retourneren? U dient vervolgens het gehele orderbedrag inclusief verzendkosten voor de heenzending te vergoeden.

SSL beveiliging

Uw webwinkel moet beveiligd zijn middels SSL, dit geldt niet enkel voor de betaling, maar voor alle momenten waarop een klant persoonsgegevens verzend. Dus ook tijdens de afrekenstap in uw winkelwagen. SSL beveiliging op de eigen server is dan dus vereist.